Premio Combat Prize

GIACOMO TRINGALI - Premio Combat Prize

OPERA IN CONCORSO | Sezione Scultura/Installazione

 | D’AMORE 201

D’AMORE 201
scultura, multistrato di pioppo
184 x 2 cm

GIACOMO TRINGALI

nato/a a ROMA
residenza di lavoro/studio: Monteleone Sabino, ITALIA


iscritto/a dal 05 mag 2018

http://www.giacomotringali.com


visualizzazioni: 645

SHARE THIS

Altre opere

 | D’AMORE 202 dett

D’AMORE 202 dett
scultura, multistrato di pioppo
184 x 2 cm

Descrizione Opera / Biografia


D’AMORE’ è uno dei miei recenti progetti – la sua gestazione si è svolta lungo l’arco di circa due anni, se penso alle prime fasi ancora di ricerca fino agli ultimi ‘dischi’ - dove ritorno alla figura, ad una narrazione visiva e tattile – impiegando una tecnica tutta mia – dove ho cercato di rendere tutto l’intimo, la temperatura, gli odori, del tema.
Entro il limite di questi dischi di legno – multistrato di pioppo, 184 cm di diametro – il limite che mediamente descriviamo a braccia aperte - x 2 cm di spessore – ci sono sempre una donna ed un uomo che si amano.
A volte il tema è esposto palesemente a fuoco, quasi al centro dello spazio; molte altre il ‘focus’ è traslato ai margini. La ‘punta di diamante’ dell’amore non sta nel punto ‘caldo’, ma piuttosto nell’intreccio tra una gamba e un braccio o – addirittura – in ciò che non c’è.
Le figure emergono – è propriamente un lavoro a rilievo, bassissimo, ma che è frutto di uno scavo, di un lavoro a ‘togliere’ – dallo spazio circolare, tra segni ed incisioni che ne delineano le forme ed anche le disperdono.
Uso qui la figura perché seguo quello che mi va e mi piace, conscio di camminare su di un crinale affilato: millenni di figuratività sono un duro confronto; queste figure una sfida all’accademismo ed alla pratica dilettantistica.
Credo che ‘trattenere’ la vita, che con il suo inarrestabile mutamento e disfacimento ineluttabile terrorizza da sempre l’uomo è uno degli scopi dell’arte; in fondo è sempre un cercare di ‘possederla’ e per mezzo di tutte le forme di rappresentazione possibile.
‘D’AMORE’ è costituito da un numeroso e selezionato ‘corpus’ di dischi, che possono essere installati nel modo più libero, ma sempre coordinato: a terra, a parete o semplicemente appoggiati. Per alcuni è previsto un sistema di motorizzazione meccanica che ne consente una rotazione lenta ed impercettibile.
Il senso olfattivo, oltre alla sensazione visiva e tattile, sarà pervaso da un odore specifico – frutto di un lavoro con maestri profumieri – che si sprigiona solo da alcuni ‘legni’; altro aspetto importante del momento d’amore.
GIACOMO TRINGALI
Born in Rome in 1970.
Lives and works in Monteleone sabino (Rieti) as member and founder of Officine Zone Umane.
Education
1984-1985: Degree - International School of Engravings (Rome, Italy)
1988: Degree - Artistic High School (IV Liceo Artistico of Rome, Italy)
1989: Degree – Internation School of Engravings (Urbino, Italy)
1994: Graduate in Sculpture at the Academy of Fine Arts of Rome (Italy)
2011: Graduate in Landscape Architecture at the Architecture First University
“L. Quaroni” of Rome (Italy)
Sculpture Symposiums
1997: Changchun (China)
1995: Tarquinia (Italy)
1994: Villany (Hungary)
1992: Quartu Sant’ Elena - I° Prize (Sardinia, Italy)
1992: Salzburg (Austria)
Personal Exhibitions
2004: Rome (Italy), My backyard, curated by Oscar Aciar. Location: Spazio Giardino Segreto.
2003: Catania Italy), Mistèri. Location:Palazzo Vecchia Dogana.
2002: Perugia (Italy), Corpus. Location: Spazio Aletheia.
2001: Bologna (Italy), Terra!. Location: Fiorile Art Gallery.
2001: Pistoia (Italy), Altare della Passione, curated by Marco Bazzini. Location: Spazio Paint Factory.
2000: Rome (Italy), Verde è il mio giardino, curated by Silvia Manteiga Pousa. Location: Spazio Enne Art Gallery.
1998: Rome (Italy), Verde, arancio, blù. Location: Motor Company Peugeot.
Collective Exhibitions
2017: Rome (Italy), with ‘Sirens’, permanent works at Moma Hostel.
2016: Scicli (Italy), ‘u Mistéri, Nature Variabili, curated by Giusi Diana, Nunzio Massimo Nifosì. Location: Convento di Santa Maria della Croce.
2011: Fara sabina (Rieti, Italy), Contempo-area
2008: Acerra (Naples, Italy), Loading
2007: Rome (Italy), Amparo (rifugio), curated by Artetica Association
2007: Frasso (Reti, Italy), dormi dormi figliu meu gentile, curated by Alberto Tessore for the exposition ‘20 Eventi’.
2007: Rome (Italy), Dalla terra, curated by MIA villa Aldobrandini Association.
2004: Deruta (Perugia, Italy)), Appetizers, curated by Aldo Jori.
2002: Rome (Italy), Pianeta silente. Location:Ripa Art Cafè.
2002: Perugia (Italy), Le pietre sono parole, with the audio-visual performance by Antonio Bilo Canella. Location: Spazio Aletheia.
2001: Rome (Italy), Supernatura. Location: Sala 1Art Gallery, curated by Antonella Pistilli
2000: Porto Ercole (Tuscany, Italy), Prima Biennale d’Arte Contemporanea, curated by A. Bezziccheri.
2000: Rome (Italy), Memoriae-Natura-Mumblers, with the group INFORMA GIOVANI, Tiberina Island.
1999: Catania (Italy), Nuovi Arrivi, Contemporanea Rosanna Musumeci Art Gallery.
1998: Mestre (Italy), Supermercarte, curated by Antonio Arevalo.
1996: Rome (Italy), La stanza dei passaggi, with the Group Filtro. Location: Nuovo Teatro degli Artisti, curated by Giuliana Stella.
Scenography activities
2017: Castelgandolfo Golf Club Events, set designer and implementer, Rome.
2014-2016: ‘Amici – The challenge’, TV channel 5, sculptered and scenografy works.
2013: A spasso con le dita, exhibition of tactile works, original set-up and work. Macro – Museo Arti Contemporanee Roma.
2013: Dopo il Silenzio, directed by A. Pizzech, Theatre S. Nicolò, 56th Spoleto Festival (Italy).
2011: Disco Risorgimento, directed by Alessandro D’Alatri, with Edoardo Sylos Labini. Theatre show awarded by the President of the della Republic.
2010: Per non morire di mafia, adaptation by Nicola Fano from the book by Pietro Grasso, directed by A. Pizzech, with S. Lo monaco. Theatre teatro Caio Melisso, 53rd Spoleto Festival (Italy).
2010: Non si sa come, by Luigi Pirandello, directed by A. Pizzech, with S. Lo monaco, Theatre Vespasiano (Rieti, Italy).
2008: Clitennestra, by Marguerite Yourcenar, directed by Igor Mattei, with Marina Biondi.
Theatre Argot (Rome, Italy).
2007: Cecchini, by Massimo Bavastro, directed by Daniele de Plano. Theatre: Teatri delle Mura (Padua, Italy).
2004: Carmen, by George Bizet, directed by Mariano Furlani (Pistoia, Florence, Bilancino, Italy)
2000: Il calapranzi, by Harold Pinter, directed by Danilo Nigrelli. Theatre Argot (Rome, Italy).
Assistent scenographer
2009: I casi sono due, by A. Curcio, directed by Carlo Giuffrè. Theatre Diana (Naples, Italy).
2007: Il sindaco del rione sanita’, by Eduardo de Filippo, directed by Carlo Giuffrè. Theatre Diana (Naples, Italy).
2005: Improvvisamente l’estate scorsa, by Tennessee Williams, directed by Giuseppe Patroni Griffi. Theatre Eliseo (Rome, Italy).
2004: Il Giuocatore, by Carlo Goldoni, directed by Giuseppe Patroni Griffi. Theatre Eliseo (Rome, Italy).
2003: Uno sguardo dal ponte, by Artur Miller, directed by G. Patroni Griffi. Theatre Vittorio Emanuele (Messina, Italy).
2002: Metti, una sera a cena, by Giuseppe Patroni Griffi, directed by G. P. Griffi. Theatre Eliseo (Rome, Italy).
2001: Persone naturali e strafottenti, by Giuseppe Patroni Griffi, directed by G. P. Griffi. Theatre Eliseo (Rome, Italy).
Public Commissions
2014: Tessera (Venice, Italy), “Slancio” sculpture for the airport “Marco Polo” – awarded competition.
2012: Cles (Trento, Italy), Oplè, sculpture + lightings for the new public library – awarded competition.
Private Commissions
2014: Roma, travertino sculpture for House Rivelli.
2012: Rome (Italy), sEPPIONA, scultpure + lightings for Anticoli.
2011: Rome (Italy), Semolone, scultpure + lightings for House Funaro.
2010: Rome (Italy), WHITE LIGHTING, scultpure + lightings for House Campagnano.
2001: Rome (Italy), fiberglass scultures for Federfarma.
1999: Rome (Italy), marble works for Ottica Calò.
Educational Activities
2008/09: Rome (Italy): S. Giacomo School of Ornamental Arts. Professor: Course of Plastic and Moulding.
2008: Monteleone Sabino (Rieti, Italy): Scultlab. Three-month sculpture laboratory
2008: Roma (Italy), Theatre Eliseo. Lessons on scenography. In collaboration with University La Sapienza.
2008: Matera (Italy), Technologies for creativity, Workshop for the Regione Basilicata.
2007: Cagliari (Italy), Festharc 1st Festival of Architecture (Sardinia, Italy), presented by OZU Association.